Linię Brodnica – Rypin będzie obsługiwała Arriva. Pociągi spółki zaczną kursować na tej trasie w grudniu roku 2026, a ich liczba nie spadnie poniżej 6 par – zapowiada Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Trwają przygotowania infrastruktury do wznowienia zawieszonych w 2000 r. połączeń.
Ruch pociągów regionalnych zostanie wznowiony w grudniu 2026 r. Pasażerowie będą wtedy mogli skorzystać z
co najmniej sześciu par kursów, dowożących do odległej o 26 km Brodnicy. Przetarg na ich obsługę w latach 2026-2030 wygrała Arriva, która uruchamia połączenia również na innych niezelektryfikowanych trasach w województwie.
Nie wiadomo na razie, co z dalszym odcinkiem do Sierpca, leżącego już na terenie województwa mazowieckiego. We wrześniu 2024 r. kujawsko-pomorski Urząd Marszałkowski informował jedynie, że
reaktywacja pociągów na tym fragmencie sieci jest rozważana.
Rypin znów będzie stacjąPrzewozy na linii 33 między Sierpcem a Brodnicą zawieszono 2 kwietnia 2000 r., podczas tzw. Ostrego Cięcia. W roku 2021 ruch pasażerski powrócił, lecz tylko w postaci...
jednej pary pociągów dalekobieżnych (TLK Flisak). Do przywrócenia kursów pociągów regionalnych konieczna jest, między innymi,
odbudowa stacji Rypin, który w ostatnich latach była zdegradowana do rangi przystanku bez czynnych torów dodatkowych.
Prace rozpoczęły się jesienią 2024 r. O ich zakresie
piszemy szerzej tutaj.
Prowadzony przez gdańskie Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe remont infrastruktury kolejowej obejmuje jednak nie tylko stację. Na szlaku Rypin – Brodnica trwa wymiana nawierzchni torowej oraz naprawa mostów, wiaduktów i przepustów (łącznie 32 obiekty). Po zakończeniu prac prędkość maksymalna ma wzrosnąć z 80 do 120 km/h. Jesienią przyszłego roku ma zostać oddany do użytku drugi (po Kretkach) przystanek osobowy między wspomnianymi stacjami –
Brodnica Południowa (lub Brodnica Fabryczna).
Inne place budowy – linie 208 i 245Samorząd województwa wspomina także o innych prowadzonych i przygotowywanych na jego terenie pracach remontowych i modernizacyjnych. Na
linii 208 między Jabłonowem Pomorskim a Brodnicą zaplanowano wymianę podkładów i szyn, naprawę 41 obiektów inżynieryjnych oraz modernizację 13 przejazdów, a także peronów w Brodnicy, Konojadach i Najmowie wraz z dojściami. Również tu prędkość maksymalna wzrośnie z 60 do 120 km/h. Ma to przełożyć się na skrócenie czasu przejazdu TLK Flisak z Rypina do Jabłonowa Pomorskiego o kwadrans.
Trwa też
remont linii 245, zapewniającej dojazd z Aleksandrowa Kujawskiego do Ciechocinka. Jak pisaliśmy niedawno, w przetargu na jej obsługę
najkorzystniejszą ofertę złożyło Polregio. Przewozy zostaną tu wznowione jeszcze w grudniu bieżącego roku.
– Przez pierwszy miesiąc na obu odcinkach będzie obowiązywać taryfa specjalna – cena biletu wyniesie złotówkę – zapowiada organizator transportu. W przypadku linii do Rypina będzie to okres od 13 grudnia 2026 do 17 stycznia 2027 r. Dla pasażerów powyżej 65. roku życia przez cały okres obowiązywania umów bilety na przejazd będą kosztować tylko 4 zł.